Miasto zatwierdziło oficjalnie projekt linii tramwajowej 3.2.2 Libertà – Rovezzano. Nowa trasa ma kosztować 360 mln euro. Sześciokilometrowa linia połączy miasto z obszarem metropolitalnym i będzie przewozić dziewięć milionów pasażerów rocznie. Projekt obejmuje hybrydową technologię tramwajową i odcinek bez sieci trakcyjnej.
Po miesiącach intensywnych negocjacji i koordynacji między miastem, regionem Toskanii, Ministerstwem Infrastruktury i innymi kluczowymi interesariuszami, zapadł ostateczny werdykt rady miasta, która zatwierdziła ostateczny projekt nowej linii tramwajowej 3.2.2 Libertà – Rovezzano. Planowana trasa ma liczyć 6,1 kilometra długości i obejmie 15 przystanków. Na końcowym przystanku Rovezzano zaplanowano parking. – To strategiczna infrastruktura, która połączy miasto, różne dzielnice i połączy Florencję z gminami obszaru metropolitalnego – przekazała Sara Funaro, burmistrzyni Florencji.
Trasa tramwajowa z Piazza della Libertà do dworca kolejowego w Rovezzano przebiegać ma niemal dokładnie tak samo, jak przewidywano we wstępnej fazie projektu. Połączy się ona z istniejącym odcinkiem Viale Don Minzoni, na końcu którego przechodzić ma pod torami kolejowymi, łącząc się z naziemnym odcinkiem Viale dei Mille. Trasa biec będzie dalej wzdłuż Viale dei Mille aż do skrzyżowania z Viale Fanti, gdzie skręci na południe, kontynuując wzdłuż Viale Malta, a następnie na przeciwległym odgałęzieniu Viale Fanti, pnąc się na północ. Na skrzyżowaniu z Via Mamiani połączy się z osią Mamiani-Duse-Verga, podążając nią aż do zjazdu na Via del Gignoro. Trasa biec będzie w całości wzdłuż Via del Gignoro aż do Via Vitelli, a następnie Via della Chimera, aż do końca w Rovezzano.
Na szczególną uwagę zasługiwać będzie odcinek między Piazza delle Cure a Largo Gennarelli, który na długości ok. 1,2 kilometra będzie pozbawiony tradycyjnej podwieszanej sieci trakcyjnej. Będzie to kolejny taki odcinek we Florencji, a technologia ta znana jest już mieszkańcom z linii Bagno a Ripoli. Takie rozwiązanie ma być poszanowaniem zabytkowego charakteru miasta.
Rada miasta zatwierdziła również plan zakupu trzech tramwajów hybrydowych z planowanej floty czternastu pojazdów za kwotę 12 milionów euro. Pojazdy mają być zasilane zarówno konwencjonalną siecią trakcyjną, jak i bateriami – podobnie jak to ma miejsce
w 46 pojazdach zamówionych w Hitachi Rail w lipcu ubiegłego roku.
W planach miasta jest stworzenie w ciągu pięciu lat trzech nowych linii tramwajowych. Docelowo sieć tramwajowa ma liczyć 40 km długości. Obecnie – po otwarciu nowego odcinka przez historyczne centrum miasta przez Alamanni Stazione, Fortezza oraz San Marco Università – liczy prawie 20 km.